Wszystko o wodzie!

Posted By on Sie 10, 2015 | 2 comments


Rate this post

Uff jak gorąco… W taką pogodę jaką ostatnio mamy trzeba przestrzegać dwóch najważniejszych zasad – chronić się przed słońcem i uzupełniać płyny. O ile w kwestii ochrony przed promieniami słonecznymi wszyscy wiemy co robić, o tyle przy uzupełnianiu płynów masz pewność, że robisz to dobrze? Czemu należy pić wodę? Przeczytaj, a odpowiesz sobie na te pytania 🙂

Przyznaję, że jestem jedną z tych osób, które piją za mało wody. Na domiar złego, dopiero niedawno zaczęłam zwracać na to szczególną uwagę. Przez kilka ostatnich dni skrzętnie liczę ilość wypijanej wody, i staram się nie schodzić poniżej 2l. na dobę. Efekt? Brak bólów głowy i 2cm. mniej w pasie bez zmian w odżywianiu 🙂

Ciało człowieka w ok.60% składa się z wody. To wystarczający argument przemawiający za tym, że należy pić wodę, prawda? Stanowi ona element budulcowy każdej komórki naszego organizmu, a dzięki niej mogą w naszym ciele zachodzić wszelkie procesy. Człowiek bez jedzenia może wytrzymać nawet miesiąc, natomiast bez wody jedynie kilka dni. Utrata ok 1-2% wody z organizmu może powodować zmęczenie i osłabienie, a już 10% jest groźna dla życia.

Czemu należy pić wodę? Co jeszcze zawdzięczamy jej w naszym organizmie?

  • powstrzymuje apetyt
  • pomaga odróżnić głód od pragnienia
  • poprawia trawienie
  • pomaga pozbyć się z organizmu toksyn i końcowych produktów przemiany materii
  • redukuje cellulit
  • nawilża skórę
  • dotlenia organizm
  • pomaga w dostarczaniu składników odżywczych do wszystkich komórek
  • reguluje temperaturę ciała
  • zwalcza zmęczenie
  • poprawia funkcjonowanie nerek

Jak widać, same plusy! A co jeśli nie dostarczymy przez dłuższy czas wody i doświadczymy odwodnienia?

  • suchość w ustach
  • spadek wydolności organizmu
  • uczucie gorąca
  • bóle i zawroty głowy
  • uczucie zmęczenia
  • zaburzenia układu moczowego
  • podniesienie ciśnienia tętniczego krwi
  • osłabienie koncentracji
  • rozdrażnienie
  • bezsenność

Samo odczucie pragnienia to znak, że nasz organizm zaczyna się odwadniać. Jeśli właśnie to odczuwasz – biegnij po szklankę wody!

Jak, kiedy i ile należy wypijać wody?

Wodę należy pić regularnie, małymi łykami. Lepiej dostarczać jednorazowo mniejsze ilości przez cały dzień, niż wypijać całą butelkę na raz. Kiedy pijemy wodę regularnie, trafia ona do wszystkich komórek naszego ciała, a kiedy dostarczymy ją w zbyt dużej ilości, istnieje niebezpieczeństwo wypłukania elektrolitów z ciała, co paradoksalnie może doprowadzić do odwodnienia. Mówi się, że najlepiej pić wodę 10 minut przed posiłkiem, a następnie 10 minut po posiłku, gdyż woda popijana w trakcie jedzenia może utrudniać trawienie pokarmów poprzez rozcieńczenie soków żołądkowych. Jak wspominałam wcześniej, nie należy doprowadzać do uczucia pragnienia, stąd wyższość popijania wody regularnie przez cały dzień, nawet kiedy nie odczuwamy  silnej potrzeby napicia się. Ile wody wypić? To kwestia indywidualna, zależna od płci, wieku, pory roku, miejsca zamieszkania, spożywanych posiłków (wraz z nimi też dostarczamy wodę do organizmu), trybu życia itd. Ale średnio powinno się wypijać ok 2-2,5l. wody na dobę.

Co pić?

Oczywiście najlepiej wodę. W odróżnieniu od soków czy napojów, nie posiada w ogóle cukru. W sklepach można kupić wody źródlane jak i nisko-, średnio-, oraz wysokozmineralizowane. Które wybierać? I tu, tak jak w przypadku każdego produktu spożywczego, należy czytać etykiety. Powszechnie uważa się, że najlepsze wody to mineralne, te z zawartością powyżej 1000mg/l składników. Natomiast w związku z tym, że każda woda ma inny profil minerałów, a wraz z nimi również składniki, które w większych ilościach mogą być szkodliwe dla człowieka, należy pić różne wody, nie przywiązując się tylko do jednego rodzaju.

Jak pamiętać o piciu wody?

Niestety jestem jedną z tych osób, które zapominają o piciu wody. Jeśli specjalnie o tym nie pamiętam – nie odczuwam pragnienia, za to zmęczenie czy ból głowy – owszem. jest kilka sposobów na poradzenie sobie z tym. Przede wszystkim – miej zawsze przy sobie butelkę z wodą. Jeśli ją zobaczysz, od razu przypomnisz sobie o napiciu się. Jeśli masz problem z regularnością – możesz na butelce zaznaczyć równe odstępy i podpisać godziny, a w telefonie ustawić sobie przypomnienie w tych godzinach. Wersja dla lubiących korzystać z możliwości technologicznych – istnieją aplikacje na telefon, które po dostarczeniu informacji wyliczą najbardziej optymalną ilość wody jaką trzeba wypić w ciągu dnia, a nawet będą przypominać o jej wypijaniu!

A co jeśli nie lubi się smaku wody?

Na wszystko znajdzie się sposób. Na początek (jeśli nie umiesz przestawić się od razu na picie wody) rozcieńczaj wypijane do tej pory soki i napoje. Z każdym dniem zmieniaj proporcje (na korzyść wody), po krótkim czasie odzwyczaisz się od słodkiego smaku wypijanych napojów. Jeśli już doszedłeś do etapu wypijania czystej wody, ale nie smakuje Ci ona – jest na to rozwiązanie. Możesz zrobić swoją wodę smakową bogacąc ją o ulubione dodatki:

  • cytryna + mięta
  • ogórek + mięta
  • owoce leśne
  • gruszka + melisa
  • pomarańcza + grapefruit
  • mięta + bazylia
  • imbir

11823962_10207502161694998_394058266_n

Pamiętajcie, że woda smakowa kupiona w sklepie nie jest tym samym co zrobiona samodzielnie w domu! Skład popularnej wody o smaku truskawkowym to: woda źródlana 93%, cukier, regulator kwasowości: kwas cytrynowy, substancja konserwująca: benzoesan sodu, aromat, sok truskawkowy z zagęszczonego soku (0,1%). Przyznacie, że nie jest to, to samo co woda + truskawki… 😉 Ile jest kilokalorii w szklance takiej wody o smaku truskawkowym? Uważajcie: ponad 200kcal! Chyba lepiej można wykorzystać te kilokalorie? 😉

Fajnym gadżetem, który mogę Wam polecić jest bidon przystosowany, właśnie do robienia własnej wody smakowej. Od góry wygląda na zwykły bidon, natomiast od spodu ma końcówkę jak w wyciskarce do cytrusów 🙂 Wystarczy wlać do niego wodę, bezpośrednio wycisnąć sok z cytryny lub innych owoców cytrusowych, i ruszyć w drogę!

Na zdrowie!

11824227_10207502160734974_37945948_n

468 ad

2 Comments

  1. Trzeba pić co najmniej litr wody dziennie. Najlepiej też zacząć dzień dwoma szklankami wody na czczo.

    Post a Reply
  2. O kurcze, ten bidon to faktycznie świetna sprawa! Orientuje się ktoś, gdzie taki można nabyć? Muszę serio poszukać, bo wydaje się prześwietny! 😀 A sam post – jak zwykle – bardzo przydatny. Widać, że znasz się na tym co robisz 🙂

    Post a Reply

Trackbacks/Pingbacks

  1. Plan na kilka najbliższych tygodni - Precz Kilogramom | Precz Kilogramom - […] Picie conajmniej 1,5l. wody (lub ziołowych herbatek) dziennie – to też trudny punkt do zrealizowania. Po prostu nie umiem…

Submit a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *